تیر ۳۱۱۳۹۰
 

صدوق (ره) در کمال الدین از علی بن عبدالله وراق از سعدبن عبدالله اشعری و او از احمدبن اسحاق قمی روایت نموده که گفت:

خدمت حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام شرفیاب شدم تا درباره ی جانشین حضرتش سئوال کنم. حضرت ابتداء بسخن نمود و فرمود:

ای احمدبن اسحاق! خداوند متعال از روزی که آدم را آفرید تا روز قیامت زمین را از وجود حجت خود که گرفتاری ها را از اهل زمین برطرف کند و بوسیله ی او باران ببارد و مواهب زمین بیرون بیاید، هیچگاه خالی نگذارده و نخواهد گذارد .

عرضکردم: یابن رسول الله امام و جانشین بعد از شما کیست؟ حضرت برخاست و تشریف برد بدرون خانه، سپس در حالیکه بچه سه ساله ای را که رخساری همچون ماه شب چهارده داشت روی دوش گرفته بود، برگشت. آنگاه فرمود:

ای احمد بن اسحاق! اگر پیش خدا و سفرای الهی قرب و منزلت نداشتی فرزندم را بتو نشان نمیدادم. این همنام و هم کنیه ی پیغمبر صلّی الله علیه و اله است که زمین را پر از عدل و داد کند، چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد. ای احمدبن اسحاق این طفل در این امت، مانند خضر و ذوالقرنین است بخدا قسم غیبتی میکند که کسی از مهلکه ( بی دینی و گمراهی) نجات نمی یابد جز آنان که خداوند آنها را در عقیده ی بامامتش ثابت قدم داشته و موفق نموده است که دعا کنند خداوند زودتر او را ظاهر گرداند.

احمدبن اسحاق میگوید: عرضکردم: آقا علامتی در این طفل هست که قلباً اطمینان پیدا کنم این همان قائم بحق است؟ ناگهان طفل بسخن آمد و با زبان فصیح عربی گفت:

« اَنَا بَقِیَّهُ اللهِ فِی اَرْضِهِ وَ الْمُنْتَقِم مِنْ اَعْدائِهِ فَلا تَطْلُبْ اَثَراً بَعْدَ عَیْنِ یا اَحْمَدَبْنَ اِسْحاقَ» یعنی: من آخرین سفیر الهی در روی زمین و انتقام گیرنده ی از دشمنان اویم. ای احمدبن اسحاق بعد از آنکه با چشم، حقیقت را دیدی، دیگر دلیلی مخواه!

او گفت: آنروز دلشاد و مسرور از حضرت امام حسن عسکری (ع) رخصت طلبیده برگشتم. فردای آنروز که بحضورش شرفیاب شدم، عرضکردم یابن رسول الله از مرحمتی که دیروز درباره ی من فرمودید( و آقازاده را بمن نشان دادید) بسی مسرور گشتم. ولی نفرمودی علامتی که از خضر و ذوالقرنین در اوست چیست؟

فرمود: مقصود غیبت طولانی اوست!

عرضکردم: یابن رسول الله! مگر غیبت او بطول میانجامد؟

فرمود: آری بخدا قسم بقدری طولانی میگردد که اکثر معنقدین بوی منحرف می شوند و جز آنها که خداوند در خصوص دوستی ما از آنان پیمان گرفته و ایمان را در لوح دلشان ترسیم نموده و با تأییدات خود مؤید داشته است، کسی بر عقیده ی حق باقی نمی ماند. ای احمد بن اسحاق غیبت او شاهکار الهی و سرّی از اسرار خدا و غیبی از غیبهای پروردگار است، پس آنچه میگویم قبول کن و از غیر اهلش مکنوم بدار و بر این نعمت شکر کن تا فردای قیامت در بهشت برین با ما باشی.

مهدی موعود- ترجمه بحارالانوار

.

Share

 Leave a Reply

(required)

(required)


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>