مرداد ۲۵۱۳۸۹
 

وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ       بقره ۴۵

وکمک جوئید از صبر و نماز و همانا گران است آن جز بر فروتنان‏

قران برای اینکه انسان بتواند بر امیال و خواسته های دل پیروز گردد و حب جاه و مقام را از سر بیرون کند در این ایه می گوید “از صبر و نماز یاری جویید ” و …

با استقامت و مهار هوس های درونی و توجه به پروردگار نیرو بگیرید .

سپس می افزاید ” واین کار ، جز برای خاشعان ، گران است.

راه پیروزی بر مشکلات : برای پیشرفت و پیروزی بر مشکلات دو رکن اساسی لازم است:یکی پایگاه نیرومند درونی ، و دیگر تکیه گاه محکم بیرونی . در ایات فوق به این دو رکن اساسی با تعبیر صبرو صلاه اشاره شده است . که صبر حالت استقامت و شکیبایی در برابر مشکلات است و نماز پیوند با خدا و وسیله ارتباطی است با این تکیه گاه محکم.

در حدیثی امام صادق(ع) فرمود : هنگامی که با غمی از غمهای دنیا روبرو می شوید ، وضو گرفته ، به مسجد بروید ، نماز بخوانیدو دعا کنید ، زیرا خداوند دسور داده “واستعینوا بالصبر والصلوه”

برگزیده تفسیر نمونه

(واستعینوا بالصبر و الصلواه) کلمه استعانت بمعنای طلب کمک است و این در وقتی صورت میگیرد که نیروی انسان به تنهایی نمی تواند مهم و یا حادثه ای که پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد و اینکه فرموده: از صبر و نماز برای مهمات و حوادث خود کمک بگیرید، برای اینست که در حقیقت یاوری بجز خدای سبحان نیست، در مهمات یاور انسان مقاومت و خویشتن داری آدمی است، با اینکه استقامت بخرج داده، ارتباط خود را با خدا وصل نموده، از صمیم دل متوجه او شود، و بسوی او روی آورد، و این همان صبر و نماز است، و این دو بهترین وسیله برای پیروزی است. چون صبر، هر بلا و یا حادثه عظیمی را کوچک و ناچیز میکند و نماز که اقبال بخدا، و التجاء باو است، روح ایمان را زنده میسازد و به آدمی می فهماند که بجائی تکیه دارد که انهدام پذیر نیست و به سببی دست زده که پاره شدنی نیست.

(و انها لکبیره الا علی الخاشعین) ضمیر (ها) به کلمه (صلاه) برمیگردد، و اما اینکه آنرا به کلمه (استعانت) که جمله (استعینوا) متضمن آنست برگردانیم، ظاهرا با جمله (الا علی الخاشعین) منافات داشته باشد، برای اینکه خشوع با صبر خیلی نمیسازد، و فرق میانه خشوع و خضوع با اینکه معنای تذلل و انکسار در هر دو هست، این است که خضوع مختص بجوارح و اعضای بدنی آدمی است، ولی خشوع مختص بقلب است.

و در کافی از حضرت امام صادق(ع) روایت کرده، که در ذیل آیه نامبرده فرمود: صبر همان روزه است و فرمود: هر وقت حادثه ای برای کسی پیش آمد، روزه بگیرد، تا خدا آن را برطرف سازد چون خدایتعالی فرموده (واستعینوا بالصبر) که منظور از آن روزه است.

تفسیر المیزان

Share

 Leave a Reply

(required)

(required)


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>